Opnieuw problemen voor digitale meter

Ze kunnen niet geplaatst worden omdat de fabrikant het laat afweten

Datum: 
24/10/2018

De Vlaams minister van Energie stelt de plaatsing van de digitale meter een half jaar uit want de leverancier kan niet leveren.

In één beweging zal de minister ook de plaatsing bij mensen met zonnepanelen voorlopig opschorten. ‘De aanbesteding door Fluvius gebeurde ruim op tijd, maar meters die er niet zijn kunnen nu eenmaal niet geplaatst worden’ bevestigt Tommelein droog: ‘En zolang er geen duidelijkheid is over de terugdraaiende teller, zullen we de digitale meter niet prioritair plaatsen bij mensen die al zonnepanelen op hun dak hebben.’

De digitale meter zal na eerdere problemen dus pas vanaf 1 juli 2019 geplaatst kunnen worden. Het bedrijf dat de aanbesteding van netbeheerder Fluvius binnenhaalde, liet immers weten dat het de energiemeters niet tijdig kan leveren. De aanbesteding werd nochtans begin 2017 al gelanceerd en de opdracht werd in december vorig jaar gegund, vergoelijkt Tommelein.

Doordat de digitale meters niet op tijd geleverd worden, lopen ook de proefprojecten vertraging op. Die proefprojecten zijn belangrijk om er zeker van te zijn dat de plaatsing vlot kan verlopen.

De VREG heeft nu voorgesteld om de terugdraaiende teller voor het nettarief te behouden tot eind 2019 en organiseert daar een consultatie over tot december. Tommelein: ‘Ik vind persoonlijk dat mensen met zonnepanelen zelf zouden moeten kunnen kiezen: ofwel hun terugdraaiende teller behouden en prosumententarief blijven betalen, ofwel helemaal geen terugdraaiende teller meer maar dan ook geen prosumententarief meer. Het is echter de bevoegdheid van de onafhankelijke regulator om dit te beslissen.'

‘Totdat er een oplossing is waarbij mensen die al zonnepanelen op hun dak hebben even goed af zijn als vandaag, zullen ze géén prioritaire doelgroep zijn om een digitale meter te krijgen’ besluit Tommelein.

Gerelateerde berichten

Partners / Adverteerders