Bouwbedrijven wekelijks tot 4 uur in de file

Kan de slimme kilometerheffing dan toch soelaas brengen?

Datum: 
16/02/2024

Een kwart van de bouwbedrijven verliest wekelijks minstens 4 uren door files. Dat blijkt uit een recente bevraging van Bouwunie.

“Natuurlijk is het tijdverlies bij het ene bedrijf groter dan bij het andere. Het hangt sterk af van waar de werf ligt. Ergens op het platteland is het risico op files minder groot dan in de stad. Maar feit is dat onze bouwbedrijven elke week gemiddeld 2,5 uren tijd moeten doden in de files”, zegt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens. En tijd kost geld natuurlijk. Al kunnen of willen de bouwbedrijven die kosten niet altijd doorschuiven naar de klant. Zo rekent slechts 1 op 10 bouwbedrijven een effectieve reistijd als verplaatsingskost aan. De meerderheid rekent per kilometer, vraagt een forfaitaire kost of verrekent de verplaatsing in het uurtarief.

Werknemers haken af

De bouwbedrijven voelen de gevolgen van de toenemende files ook in hun personeelsbestand. Een kwart van de bouwbedrijven verloor al werknemers omdat die de files beu waren. “Natuurlijk zoeken onze bedrijven naar manieren om files te vermijden. Bijvoorbeeld door vroeger te beginnen en voor de avondspits te stoppen. Of net langer door te werken. Of ze weren klanten in filegevoelige regio’s”, aldus Waeytens. “En 6 op 10 bouwbedrijven zien in een slimme kilometerheffing een oplossing voor al dat fileleed, weliswaar onder voorwaarden. Dat is toch opvallend, want onze bouwbedrijven stonden een paar jaar geleden allesbehalve te springen voor een slimme kilometerheffing”, vervolgt Waeytens. Bouwunie is dan ook vragende partij om die slimme kilometerheffing onder strikte voorwaarden in te voeren. Zo moet het systeem de huidige verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling vervangen. De bouworganisatie werkt graag constructief mee aan de uitwerking van het systeem.

Bron: Bouwunie

Gerelateerde berichten

Partners / Adverteerders

Bouwbedrijven wekelijks tot 4 uur in de file | Coverr | Dak & Gevel Magazine

Error

The website encountered an unexpected error. Please try again later.